Kulturfestprojekt for aktivitet og plejecentre

– et fælles BILLEDKUNSTPROJEKT til Kulturfest Herning 2024 ”Kys livet”

KÆRE ANSATTE, FRIVILLIGE OG BRUGERE PÅ AKTIVITETS- OG PLEJECENTRE I HERNING KOMMUNE
Vi har hermed fornøjelsen igen at kunne invitere jer til at deltage i et fælles billedkunstprojekt i forbindelse med Kulturfest Herning 2024. Vi glæder vi os til at samarbejde med jer.
Brugte, slidte, gamle, kasserede stole har deres helt eget liv. Vi forandrer dem, samler dem og giver dem en ny funktion i ude-rummet.
Hver stol – sin historie. Flere stole – nye historier. Jeres ombyggede/ udsmykkede/ historiefortællende spisebordstole skal samles i en eller flere formationer og udstilles i uderummet ved jeres center i Kulturfest-ugen den 8.-15. juni 2024.
Hernings skoler og børnehaver er også en del af det store projekt. Deres bidrag udstilles rundt omkring i Herning By lørdag den 8. juni.

OPGAVEN
Vi ombygger, udsmykker, udvikler og skaber nye historier med gamle spisebordstole. Vi forestiller os, at arbejdet med en stol er et samarbejde mellem flere, og der kan være mange med. Her kan hver enkelt bidrage med et eller flere små elementer af meget forskellige karakter. Vi tænker, at der både kan strikkes, broderes, hækles, knyttes, bygges, tegnes og males.
Stole har forskellige karakteristika: ranke rygge, slanke rygge, brede rygge, bløde rygge, stive ben, tynde ben, runde ben, skæve ben osv. Allerede der starter en fortælling.

INSPIRATIONSKURSUS
Vi inviterer personale og frivillige til INSPIRATIONSKURSUS på Herning Billedskole, Nørregade 7A. Her får I ideer til fremgangsmåder, variationer og differentieringsmuligheder i forhold forskellige målgrupper. Vi hjælper jer gerne med ideer til formidling og igangsætning af arbejdet. Vi skal selvfølgelig også lige arbejde på at skabe et par værker til INSTOLATION’en. Måske har I den første stol klar inden I går fra billedskolens kursus.

Vi tilbyder inspirationskursus på to forskellige tidspunkter: KURSUS 1: Mandag den 8. april kl.    9.30-12.30
KURSUS 2: Onsdag den 10. april kl. 13.30–17.30

MATERIALER
I skal selv på jagt efter aflagte spisebordstole eller tilsvarende. Derudover er der nærmest ingen grænser for, hvilke materialer, der kan anvendes til at forandre udtrykket. Det eneste krav til materialer er, at det skal kunne tåle at stå ude i det danske sommervejr. Til forvandlingen uddeler vi akrylmaling af en god kvalitet, så stolene kommer til at stå flotte og farverige. Det udleveres på billedskolen ifm. inspirationskurserne. Stole og øvrige materialer skal institutionerne selv stille til rådighed.

TILMELDING TIL PROJEKTET – senest torsdag den 7. marts
Skriv til tilmelding@herningbilledskole.dk . Angiv venligst:

• Navn på aktivitets- eller plejecenter
  • Hvor mange stole, I tror, at I vil lave (ift. materialer herfra)
  • Antal og navne på deltagere i inspiraitionskursus 1 mandag den 8. april kl. 9.30-12.30 + Antal og navne på deltagere i inspiraitionskursus 2 onsdag den 10. april kl. 13.30-17.30

Har I spørgsmål vedr. projektet, så ring eller skriv gerne til else@herningbilleskole.dk, tlf. 21442714. Vi håber, at rigtig mange har lyst til at være med. Vi glæder os endnu engang til at lave et spændende projekt sammen med jer, og tror, at det bliver sjovt at arbejde med og kan skabe spændende oplevelser for jer og Kulturfesten. I kan gå gang med det samme. Begynd allerede nu at samle stole til jeres projekt.

Herning Billedskole
Else Egsgaard, Billedskoleleder