Kulturfestprojekt for skoler

– et fælles BILLEDKUNSTPROJEKT til Kulturfest Herning 2024 ”Kys livet”

KÆRE SKOLER
Endnu engang har vi fornøjelsen at kunne invitere jer og jeres skoleklasser til at deltage i et fælles billedkunstprojekt ifm. Kulturfest Herning. I år sker det lørdag den 8. juni.
Brugte, slidte, gamle, kasserede stole har deres helt eget liv. Vi forandrer dem, samler dem og giver dem en ny funktion i byrummet. Hver stol – sin historie. Flere stole – nye historier. De ombyggede/ udsmykkede/ historiefortællende spisebordstole samles i forskellige formationer, så de danner nye skulpturer med hver deres eget liv og udtryk.
Rundt omkring i Herning Bymidte etablerer vi dermed skulpturelle installationer, der skal glæde og give nyt liv til stolene, pladserne og de, der kommer forbi. Vi kalder det INSTOLATION

OPGAVEN
Vi ombygger, udsmykker, udvikler og skaber nye historier med gamle spisebordstole. Vi forestiller os, at arbejdet med en stol er et samarbejde mellem flere elever.
Stole har forskellige karakteristika: ranke rygge, slanke rygge, brede rygge, bløde rygge, stive ben, tynde ben, runde ben, skæve ben osv. Allerede der starter jeres fortælling.

MATERIALER
I skal selv på jagt efter aflagte spisebordstole eller tilsvarende, eks. gamle skolestole. Derudover er der nærmest ingen grænser for, hvilke materialer, der kan anvendes til at forandre udtrykket. Det eneste krav til materialer er, at det skal kunne tåle at stå ude i det danske sommervejr. Til forvandlingen uddeler vi akrylmaling af en god kvalitet, så stolene kommer til at stå flotte og farverige.
Der er 8 flasker á 500 ml SHINE akrylmaling pr. klasse. De kan hentes på billedskolen ifm. Inspirationsworkshoppen den 8. april 2024. Stole og øvrige materialer skal skolen selv stille til rådighed.

INSPIRATIONSWORKSHOP OG UDLEVERING AF MATERIALER
Vi inviterer til INSPIRATIONSWORKSHOP mandag den 8. april kl. 15-17.30 på Herning Billedskole, Nørregade 7A. Her får I ideer til fremgangsmåder, variationer og differentieringsmuligheder og vi skal selvfølgelig også lige arbejde på at skabe et par værker til INSTOLATION’en. Forhåbentlig kan vi også give jer materialerne med hjem. Kommer man ikke til workshoppen, kan materialerne hentes på billedskolen i løbet af ugen.

INSTOLATION – ”MORGENMADS-AKTION”
Når vi sammen har fået jeres værker på plads, inviterer vi jer lærere og evt. hjælpere til morgenmad og billedkunstsnak ved et veldækket morgenbord i gågaden i Herning.

OPSTILLING OG AFHENTNING AF VÆRKER
Værkerne skal afleveres og opstilles på udvalgte steder i Herning midtby LØRDAG DEN 8. juni i tidsrummet kl. 9-10. I skal selv stille op på de anviste pladser. Vi er selvfølgelig til stede, hjælper og guider. I får nærmere information om sted for opstilling senere.
Værkerne kan hentes igen fra lørdag den 8. juni kl. 18 og herefter stilles op ved jeres egen skole.

TILMELDING TIL PROJEKTET
Skriv til tilmelding@herningbilledskole.dk senest den torsdag den 7. marts 2024.
Angiv venligst:

• Skole og klasse, navn, tlf.nr og mailadresse på lærer/lærere
  • Ca. antal ”stole-værker” og deltagende elever.
  • Deltagelse i INSPIRATIONSWORKSHOP den 8. april kl. 15-17.30

Har I spørgsmål vedr. projektet, så ring eller skriv gerne til else@herningbilleskole.dk, tlf. 21442714. Vi håber, at rigtig mange har lyst til at være med. Vi glæder os endnu engang til at lave et spændende projekt sammen med jer, og tror, at det bliver sjovt at arbejde med og skaber spændende oplevelser for jeres elever og Kulturfesten.

Herning Billedskole
Else Egsgaard, Billedskoleleder