Masterclass

SÆSON 2024/2025

Tid:
HOLD 1 – Onsdage kl. 19-22, kursusstart uge 35 – se programmet nederst på siden
HOLD 2 – Torsdage kl. 19-22, kursusstart uge 35 – se programmet nederst på siden
Sted: Herning Billedskole Nørregade 7, 3. sal 7400 Herning
Underviser: Forskellige kunstnere
Holdleder: Else Egsgaard
Pris: 3500 kr. for hele sæsonen

Målgruppe:
Voksne, – der arbejder seriøst med billedkunst – maleri, skulptur, tegning osv.
Voksne, – der går efter at komme med på de anerkendte censurerede udstillinger.
Voksne/unge, – der vil forberede sig på en egentlig uddannelse på et kunstakademi.

“Masterclass” fungerer som et åbent forum for undersøgelser, eksperimenter, fordybelse, udveksling af idéer, viden og erfaring. Interesse for billedkunst og engagement i både egne og andre deltageres værker er helt centralt på holdet.

Gennem mødet med forskellige kunstnere får du

• orientering om kunstscenen lige nu
  • modspil/medspil/sparring
  • vejledning, vildledning, provokation

8 gange i løbet af sæsonen møder du en professionel kunstner, der holder foredrag om sit kunstneriske virke eller kaster et blik på samtidskunsten lige nu. Du møder du den samme kunstner to gange. Efter foredraget den første gang, er der masterclass, hvor nogle af deltagernes billeder bliver gennemgået og kommenteret af kunstneren.
Ud over foredraget stiller kunstneren også deltagerne en opgave, som man skaI arbejde på til næste møde med samme kunstner. Her skal man gøre rede for sit værk og overvejelser ift. stillede opgave.
Der er program 10 gange i løbet af sæsonen. De øvrige onsdage kan man mødes på billedskolen og arbejde med opgaven eller andre værker.
Programmet for sæson 24/25 kommer efter sommerferien. I sidste sæson havde vi besøg af Karen Gabel Madsen, Karen Land Hansen, Andreas Schulenburg og Vibe Overgaard.

Derudover har vi haft besøg af Klavs Wiess, Sif Itona Westerberg, Molly Haslund og Maria Wandel, Hanne Ravn Hermansen, Christina Bredahl Duelund, Asger Dybvad Larsen, Pia Fonnesbech. Anja Francke, Bjarne Werner Sørensen, Anne Torpe, Michael Norre, Søren Martinsen, Sonja Lillebæk Christensen, Kristian Devantier, Mie Mørkeberg, Anne Skole Overgaard, Jette Ellgaard, Anne Munnicke, Jonas Pihl, Michael Isling, Nadia Plesner, Lars Thygesen, Julie Boserup, Kaspar Oppen, Camilla Thorup, Fie Norsker, Heine Clausen, Mads Thomsen, Martha Kramær, Morten Schelde, Anders Visti, Cecilia Westerberg, Lise Blomberg, Maibritt Rangstrup, Iben Toft Nørgaard, Søren Bencke, Allan Otte, Linda Bjørnskov, Sophie Hjerl, Anne Marie Ploug, Christina Hamre, Grete Aagaard, Ditte Ejlerskov; Zven Balslev, Anne Fro Vodder, Beinta av Reini, Mikkel Niemann.

PROGRAM HOLD 1 ONSDAGE 2024/2025 (navne på kunstnere bliver løbende opdateret)

28. august: opstart og intro
4. september: kunstner 1
2. oktober: kunstner 1